Amsterdamse woonbootweetjes, pagina 1

Voorpagina
English version
Linkpagina
Finale pagina
Woonbootpagina #1
Aantallen en geschiedenis
Soorten woonboten
Woonbootpagina #2
Voorzieningen
Typisch woonboot
Woonbootpagina #3
Groot onderhoud
Adressen en een boektip

Aantallen en geschiedenis


Het Amsterdamse binnenwater wordt tegenwoordig bevolkt door zo'n 2400 huishoudens op woonboten. Van die 2400 liggen er ca. 750 binnen de zeventiende eeuwse Singelgracht die de grachtengordel omringt. Er is sprake van concentraties op bepaalde wateren zoals de brouwersgracht en het noordelijk deel van bijv. de prinsengracht terwijl andere stukken, zoals de gouden bocht op de Herengracht bewust leeg zijn gehouden.

Het wonen op het water kwam vooral in zwang na de tweede wereldoorlog, toen er enerzijds een grote woningnood in de stad was en er veel oude binnenvaartschepen voordelig op de markt kwamen. De Nederlandse binnenvaartvloot werd in die tijd snel vernieuwd en vergroot. Veel mensen zagen in de afgedankte schepen, veelal zo'n 25 meter lang, een goede en goedkope mogelijkheid om er woonruimte van te maken.

In de zestiger en zeventiger jaren was de toevloed het grootst en het uiterlijk van de schepen enorm kleurrijk hoewel de woonomstandigheden in onze moderne ogen nogal primitief moeten zijn geweest. Tegenwoordig is het niet meer de goedkoopste woonvorm en laat het comfort aan boord van deze drijvende huizen vaak weinig te wensen over.

Binnen het huidige beleid is het aantal Amsterdamse woonschepen gefixeerd, er worden momenteel geen nieuwe ligvergunningen meer afgegeven. Dit heeft tot gevolg dat de prijzen van woonschepen met een ligplaats de laatste jaren drastisch zijn gestegen, in Amsterdam Centrum bijvoorbeeld, hoef je onder de tachtig mille niet te zoeken.


Soorten woonboten


Woonboten zijn grofweg te onderscheiden in twee soorten, al hanteert de gemeente Amsterdam nog een derde (sub)soort.

Het eerste type is het woonSCHIP, een oud binnenvaartschip waar de laadruimte is verbouwd om een aanvulling te bieden op de (te)kleine schipperswoning achterin het schip. Veel van deze schepen stammen uit het eerste kwart van deze eeuw en zijn vaak van staal of ijzer.

De subsoort die Amsterdam hanteert is het woonVAARTUIG, een woonboot die is gebouwd op de romp van een oud binnenvaartschip of dekschuit. Bij deze categorie zijn de originele luikenkap en stuurhuis geheel vervangen door een opbouw die alleen bedoeld is om in te wonen. Voor deze soort is onlangs de bijnaam 'schark' verzonnen, schuit van onder en ark van boven.

Het derde type is de woonARK, een woonboot die als zodanig is ontworpen zonder vaarpretenties, een drijvend huis. Deze arken zijn gebouwd op rechthoekige bakken, vroeger van staal, tegenwoordig meestal van beton. De betonnen variant heeft als voordeel dat het casco nagenoeg onderhoudsvrij is terwijl alle andere woonboten regelmatig uit het water gehaald moeten worden voor inspectie en behandeling tegen roest. De opbouw van de arken is vaak in hout uitgevoerd, hoewel er ook in Amsterdam woonarken liggen met een gemetseld stenen huis.

Volgende pagina